مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» بزرگ‌ترين ميراث منزوی، نگاه ويژه‌ی او به عشق است

 

 

قدمعلي سرامي بزرگ‌ترين ميراث حسين منزوي را نگاه ويژه‌ي او به عشق دانست.


اين پژوهشگر و مدرس ادبيات در جلسه گروه ادبيات سلسله نشست‌هاي عصر کتاب که به نقد و بررسي «مجموعه‌ي اشعار» حسين منزوي اختصاص داشت، با اشاره به آشنايي خود با منزوي در دانشکده ادبيات دانشگاه تهران، اظهار کرد: منزوي به‌دليل ناکامي‌هايي که براي او به‌وجود آمد، از جمله شکست‌هاي عاطفي و عدم توفيق در ادامه تحصيل، دچار عقب‌گرد شد و نسبت به زندگي نگاه منفي پيدا کرد.

او با بيان اين‌که حسين منزوي در عين محروميت‌هاي وسيعي که داشت، به خاطر شيفتگي به ادبيات، از نوعي خرسندي درويشانه برخوردار بود، گفت: البته منزوي از تمام محروميت‌هايش، نتيجه مثبت گرفت و رنج‌ها را آموزگار خود کرد تا مناعت طبع يافت.

او با بيان اين‌که منزوي خود را ميراث‌دار ناصرخسرو قبادياني مي‌دانست، افزود: ناصرخسرو رنج نداشت؛ اما به‌دليل اين‌که راهي که در پيش گرفته بود، با زندگي‌اش هماهنگ نبود، دچار دگرانديشي بود؛ در حالي‌که منزوي برخلاف او، شادي و طراوت را دوست داشت؛ ولي روزگار، مسائل و مشکلاتي را براي او به‌وجود آورده و شکست در زندگي خانوادگي هم مزيد بر علت شده بود.

سرامي عنوان کرد: اوج گرفتن ايرادها و انتقادهاي اجتماعي در شعر منزوي دور از انتظار نيست؛ چرا که ايرادها و انتقادهاي اجتماعي بايد در شعر منزوي اوج مي‌گرفت؛ زيرا وقتي شاعري، شادي و امکانات را درک نمي‌کند، وارد عرصه شعر سياسي و انتقاد از پيرامون مي‌شود.

او در ادامه گفت: عشق يک تجلي در زندگي است که ممکن است مانند آن‌چه که براي مولانا و ابن ‌عربي پيش آمد، مستدام شود و براي منزوي در حد چشمک ستاره‌اي بود که براي هميشه در ظلمات ماند.


سرامي با اشاره به اين‌که کسي در زمان حيات منزوي قدر او را ندانست، اظهار کرد: منزوي حب و بغض و عشق و اندوه را توأمان مي‌ديد و به مثابه کسي بود که خداوند جام چهل کليد به او داده؛ ولي هيچ کليدي قفل او را باز نکرده است. در واقع، غم و اندوه به قدري گريبان‌گير منزوي بود که گويي از ازل با او زاده شده و تا به ابد با اوست.

او در بخش ديگري از سخنان خود به نوع نگاه فرهيختگان و اديبان به شعر منزوي پرداخت و گفت: يکي از خطاهايي که در نقد ادبي منزوي صورت گرفت و منوچهر آتشي بنيان‌گذار آن بود، اين بود که پس از انتشار اولين مجموعه شعر منزوي با عنوان «حنجره زخمي تغزل»، آن را شاهکار ناميد؛ در حالي‌که وقتي آثار بعدي او مورد مطالعه قرار مي‌گيرد، خامي و ناپختگي مجموعه اول آشکار مي‌شود.

اين پژوهشگر «حنجره زخمي تغزل» را از نشانه‌هاي ناپختگي منزوي دانست و افزود: اين خامي در آثار بعدي منزوي ديده نمي‌شود؛ زيرا آدميت محصول رنج است و محال است کسي که رنج جزو زندگي اوست، رشد نيابد. در واقع، رنج و تنهايي، منزوي را پخته کرده و نتيجه اين پختگي در شعرهاي باشکوه رنج‌آلود ولي پر از عشقي که در سال‌هاي بعد از ۱۳۵۰ سروده، نمايان است.

 


منبع: ایسنا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:حسین منزوی,شعر, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب